Rabarber Suraremmar

Hej! 

Idag visar jag något annat.. 

Har ni som jag massor av rabarber? Så mycket att ni inte vet vad ni skall hitta på med den? Är du less på att bara använda dem till paj och kräm? Här kommer mitt tips.. gör eget godis! 

Det bästa är att det är 100% frukt och inga konserveringsmedel eller annan sötma.

Dock måste receptet justeras lite eftersom det drog väldigt i kinderna av en bit rem! ☺️ 

Men jag älskar surt men tror inte barnen(som det skulle göras till) gillar dem så sura) kanske det blev Mamma-godis(trots att jag inte äter godis).

Jag kokade/sjudade ca 300g rabarber tills allt hade mjuknat.

Hällde ner det i en mixer och blandade i ca 80g banan. Mixade allt till en slät smet.

Bred ut tunt på bakplåtspapper på plåt. 

Knacka några gånger i bänken med plåten för att få den jämn. 

Ställ in i ugnen på 40-50 grader i 6-7 timmar. 

Den är färdig när den inte klibbar.

Snurra ihop den och klipp i ca 2cm bitar.


Nästa gång skall jag dock öka bananmängden något för att få lite mer sötma. 

Den mängd jag nu testat så kan jag medela alla som är som jag, som inte gillar när banansmaken tar över för mycket, det smakar inget/väldigt lite banan!

Kram

Leave a Reply

